Friday, March 9, 2007

Szokatlan dolgok

Ha kitesszük a lábunkat otthonról, és egy új környezetben találjuk magunkat, az adott ország és kultúra sajátságai és tradíciói elkerülhetetlenül szembetűnnek, legyen szó akár egy rövidebb nyaralásról, vagy egy hosszabb tartózkodásról. Ezekhez a szokásokhoz, sajátságokhoz pedig "vendégek" lévén megpróbálunk alkalmazkodni. Ugyanakkor vannak olyan belénkivódott, magunkkal hozott gyökerek, amelyeket még a legerősebb próbálkozásaink ellenére sem tudunk levetkőzni. Idővel megtanuljuk, hogy bizonyos dolgok teljesen ellentétesen működnek, és aszerint cselekszünk, de ez nem megy mindig könnyen, mert reflexeink mást diktálnak.

Nincs ez másként ebben az országban sem. Egy pár furcsaságról, nehezen tanulható és megszokható dologról ejtenék most szót a közhelyes bevezető után.

1. Villanykapcsoló. Itt kiemelném a tanulás szerepét. Annak ellenére, hogy ez nem az első olyan ország, melyben huzamosabb ideig tartózkodom és a villanykapcsolók teljesen ellentétesen működnek a megszokottól, mégis problémáim adódnak. Egyszer már megtanultam, hogy ha fel akarom kapcsolni a villanyt, akkor le kell kapcsolnom. Csakhogy az első tanulás után másfél évre visszatértem a reflexeimhez, ezért olyan, mintha a nulláról kellene kezdenem. Még mindig nem megy...Egypár próbálkozás és diszkóhangulat előidézése után persze rátalálok a megfelelőre, de hogy automatikussá nem fog válni, az tuti.

2. WC. Ugyebár otthon vannak bizonyos előírások, amelyeknek minden közintézménynek és publikus helynek meg kell felelniük e szempontból. Itt a szabályozás kevésbé szigorú, ami azt eredményezi, hogy pl. az egyetemen épületenként 1 mosdó található, többnyire a pincében. Egy mosdóban 2-3 kabin van. Ha az épület régebben lett felújítva, akkor a 3-ból 1 angol WC, ha később, akkor 2. De min. 1 pottyantós mindenhol van, csakhogy a helyieknek ne kelljen a tanulási fázison és az azzal járó kellemetlenségen keresztülmenniük, ergo alkalmazhassák a beléjük ivodott reflexeiket. Ha elhagyjuk az egyetem területét, és egy publikus mosdót akarnánk igénybe venni, számoljunk vele, hogy csak pottyantósat találunk. Itt kell megjegyeznem, hogy az otthoni pottyantóssal ellentétben itt nincs magasított "ülés", a potty a földön van = guggolni kell, ellenben le lehet húzni.(lsd. a Balkánon mindenhol) Ha étteremről, bárról van szó, akkor a WC ajtó mögötti rész kiszámíthatatlan. Még egy elegánsabb étterem is tud meglepetéssel szolgálni, ahol a legújabb trend szerinti mosdókagyló fogad az előtérben, ugyanígy egy lepukkant krimó is. Azt is alá kell húznom, hogy a mosdók száma meglehetősen alulmúlja a kapacitás/mosdószám otthoni standardjait bármiről is legyen szó. Egy további érdekesség, hogy bizony-bizony sok étteremnek/bárnak az udvaron van az egyetlen ilyen helyisége. Tehát télen a következő a teendő: 1. kabátot veszünk, eső esetén esernyőt bontunk, átvágunk az udvaron, ahol levetkőzünk, majd ismét felöltözünk, 2. szarráfagyunk és szarráázunk.

3. Iskolapad. Ilyenkor jön rá az ember, hogy otthon ki van nyalva a segge. Asztal, meg szék, hogy a könyöke egy síkban legyen a lappal, amire ír, hogy szép legyen az írásképe, ahogy azt alsóban okosan megtanították, ugye. Na, de itt vagy helytakarékosságról(amin nem lennék meglepődve, mert iszonyat kicsik az előadók az otthoniakhoz képest), vagy az átvett amerikai minta okán(lévén az én oktatási intézményem amerikai rendszerű), csak kiszélesített kartámlás székek vannak. De hogy lehet totál kifacsarva egy A4-es nagyságú kis deszkán szépen írni, egyáltalán írni? Ha valaki valami jó tippel tud szolgálni, azt nagyon megköszönném, mert már a testem lassan kezd bespirálozódni embriópózban. (az ölben írást már próbáltam, az sem ment, más tippeket kérek!)

4. Pusziszkodás. Ugye ez egy alpvető különbség kultúráról kultúrára. Kezdve az oroszok 3 puszijától, meg szájrapuszijától, a hollnadok 1 pusziján keresztül az általános kettőig. Itt is kettő van, ezzel nem is lenne gond! De mielőtt továbbolvastok, gondoljátok át, hogy otthon ti hogyan adtok puszit barátaitoknak, az orca melyik oldaláról kezdve? Lehet, hogy más másként csinálja, de nekem a jobb orca a természetes. De itt mindenki balról indít! Adódtak már kellemetlen pillanataim ennek okán...

5 comments:

mrzlka said...

Te is baloldalon kezded, tte. szerintem ők adják jobbról. legalábbis itthon mindenki balról kezdi. think again, baby. ha minden jól megy holnap megvásároljuk köccsel a repülőjegyet!
pusziiiii

kreszta said...

Nem, jobbról kezdem, mármint ami nekem jobb. Az én jobbkezem felől, ami a másiknak a bal arcfele. Így érted? Mert itt meg először a jobb orcádat puszilják, ami meg nekem balról van. szal, lehet, hogy csak túlmisztifikálom, de nekem akkor sem ez a természetes irány...

mrzlka said...

az oldalt az arcon értettem. szóval amit először megcsókulsz, az a bal orca. :)) már aszittem te nem. szóval puszi jobbról :x

Unknown said...

fordítva van, bármelyik oldal is legyen..
én Barcelonában végigsmároltam az első 10 embert, akivel találkoztam, ugyanezen okokból.
ja nem- az első fázis az volt, h kezet nyújtottam és az éppen megismerendő illető azt megmarkolva arra használta ki h magához rántson és egyáltalán elkezdje a cuppogás procedúráját...

Unknown said...

fordítva van, bármelyik oldal is legyen..
én Barcelonában végigsmároltam az első 10 embert, akivel találkoztam, ugyanezen okokból.
ja nem- az első fázis az volt, h kezet nyújtottam és az éppen megismerendő illető azt megmarkolva arra használta ki h magához rántson és egyáltalán elkezdje a cuppogás procedúráját...